Thursday, February 18, 2010

MLM dahulu dan sekarang

MLM atau "Multi Level Marketing" telah berkembang pesat di negara kita.. Negara Malaysia telah menduduki tempat ke-10 dunia dalam jualan perniagaan MLM.. Ramai orang telah menjadi jutawan dalam menjalani perniagaan MLM.. Namun begitu lebih 90% orang telah gagal dalam menjalani perniagaan MLM.. Kenapa?

Adakah salah sistem MLM? Salah Upline sebab tak bantu? Salah produk sebab tak de orang nak beli? Walaupun alasannnya yang anda berikan.. Namun secara tidak langsung kesalahan tetap berpunca dari diri kita sendiri.. Ya.. Itulah realiti yang kita semua perlu terima.. Jangan menyalahkan orang lain, sebaliknya salahkan diri sendiri..

Perniagaan MLM baru wujud setiap tahun bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.. Sekiranya anda membuat semakan di senarai DSAM (Direct Selling Association Malaysia), ada lebih 300 syarikat yang berdaftar. Dan jika anda membuat semakan di Kementerian Perdagangan (KPDN HEP) pula, terdapat beribu sijil AJL yang telah diluluskan. Ini yang berdaftar, Yang tak berdaftar pun ada banyak lagi.

Saban hari ada sahaja perniagaan MLM baru yang saya dengar dari mulut rakan-rakan sehingga saya sendiri tak dapat untuk mengingati kesemua nama-nama perniagaan tersebut.. Nama-nama MLM yang masih saya ingat setakat ini seperti CNI, LUXOR, Sureco, elken, Amway, Cosway, Zulian, Gano Excell, ICash, MyMode, Propolis Gold, Bioasli dan macam-macam lagi.. Untuk makluman anda semua terdapat perbezaan perniagaan MLM dahulu dan sekarang mengikut arus peredaran masa.. Terdapat inovasi dalam perniagaan MLM dari semasa ke semasa.

Suatu ketika dahulu MLM dilakukan dengan cara konvensional iaitu dengan mengadakan jualan langsung dari rumah ke rumah.. Ianya dilakukan secara Offline dengan mengadakan home party atau demo party.. Saya pernah mengikuti up line saya pergi ke rumah prospek yang telah memanggil rakan-rakan dan jiran tetangga untuk menikmati jamuan ringan di samping mendengar penerangan tentang kelebihan perniagaan jualan langsung dari Upline dan rakan-rakan yang telah mahir selok belok perniagaan tersebut..

Semasa home party tersebut diadakan berlaku proses penjualan produk dan sponsor ahli baru.. Biasanya dalam sehari sekiranya perniagaan MLM tersebut dilaksanakan secara Part time paling banyak pun home party yang boleh diadakan adalah sebanyak 2 buah rumah..

Dan untuk seseorang upline membantu downline untuk closing prospek (rakan atau kenalan downline) di kedai-kedai makan, rumah, tempat kerja dan sebagainya juga mengambil masa yang agak lama.. Dan adakalanya usaha kita pada hari tersebut langsung tidak mendatangkan hasil..

Cuba anda banyangkan sekiranya kita memperuntukkan masa selama 30 minit untuk closing seorang prospek dan kita lakukannya secara part time iaitu 2 hingga 3 jam sehari.. Berapa orang prospek yang dapat kita temui dalam sehari??

Itu belum dikira masa yang digunakan untuk sampai ke tempat prospek, kos yang digunakan untuk membelanja prospek, kos yang digunakan untuk mengadakan demo atau home party, kos pengangkutan untuk sampai ke tempat prospek atau home party.. Tentunya kita mengeluarkan perbelanjaan yang agak besar untuk meraih kejayaan dalam MLM suatu masa dahulu..

Inovasi MLM

MLM zaman sekarang dilakukan dengan lebih mudah.. Kita dapat mencari prospek, dapat menaja Downline hanya dari rumah.. Disamping itu kita juga dapat membantu Downline kita untuk closing hanya dri rumah.. Ini dapat dilaksanakan berikutan munculnya ramai celik IT di kalangan masyarakat kita..

Sebagai contoh saya tertarik dengan perubahan satu produk MLM iaitu Mymode.. Suatu ketika dahulu perniagaan My Mode dilakukan secara Offline.. Tapi kini My Mode telah menjalankan perniagaan secara online.. Saya telah mendapat 8 orang Downline pada minggu pertama dengan mendaftar sebagai ahli My Mode dan mempromosikan laman web my mode.. Saya tidak mengeluarkan wang untuk tujuan promosi atau menaja downline saya.. Ini disebabkan setelah menjadi ahli my mode saya telah mendapat laman web yang dapat digunakan untuk tujuan menaja downline.. Jadi kerja kita akan menjadi lebih mudah..

Malahan ada di kalangan downline saya bukan dari kalangan orang yang saya kenali.. ada yang datang dari seluruh Malaysia dan lain-lain negeri.. Inilah kelebihan menjalankan perniagaan MLM secara online.. Perniagaan kita dapat kita kembangkan dengan hanya duduk di rumah bersama ahli keluarga..

Salah satu perniagaan MLM online yang sedang hangat pada ketika ini adalah Vemma. Anda boleh mendapatkan limpahan downline dengan hanya mendaftar keahlian secara percuma. Malah sistem MLM ini dibantu oleh upline dengan promosi secara automatik. Sebaik sahaja anda mendaftar keahlian secara percuma anda akan mendapat laman web replika. Belum apa-apa dah dapat laman web. Tetapi untuk menjana pendapatan dalam MLM ini seperti biasa anda juga perlu mengeluarkan belanja..

Untuk mendapatkan maklumat perniagaan MLM ini dengan lebih mendalam anda boleh mendaftar secara percuma di laman web berikut;

http://www.duitjutawan.vemma.com

Ramai orang telah berjaya dengan menjalankan perniagaan MLM secara online. Ini kerana anda boleh mendapat prospek dan menjana pendapatan dengan hanya minum secawan kopi dihadapan meja komputer anda..
  • Tak perlu jumpa orang
  • Tak perlu keluar duit minyak kereta jumpa orang
  • Dapat luangkan banyak masa bersama keluarga di rumah
  • Boleh dapat duit sambil tengok tv di rumah..

Dan banyak lagi kelebihan menyertai MLM secara online..

No comments: